Årsskrifterna

Jonsereds Hembygdsförening har har givit ut en årskrift sedan 2007.   Årskrifterna är fulla av olika historiska artiklar, vad som hänt kring föreningen under året och naturligtvis massor av bilder. De flesta äldre exemplar går inte längre att få tag i men här kommer vi att lägga ut äldre årskrifter som pdf-filer för gratis nedladdning. Årsskrifter från de senaste åren finns kvar, hör av er till oss om ni önskar ett ex.

För försäljning

Vi säljer även historiskt material om Jonsered.

CD-skivan Nu går vi till fabriken innehåller nyskrivna sånger om livet i Jonsered kring förra sekelskifter av Maria och Claes Pihl, framförda av Maria Pihl och KG Malm.. Pris 100 kr.

Bo Harringers dokumentärfilm på DVD Jonsered – Från vaggan till graven berättar om hur Jonsereds Fabriker, ledda av familjen Gibson, kom att äga ett helt samhälle som tog hand om alla, från vaggan till graven. På gott och ont. Filmen kommer även att kunna köpas på usb-minne. Pris 200 kr.

Arbetarbarn och lite till är en bok som skrivits av Gunnar Nilsson – Eldarens pojk – och som handlar om hur det var att växa upp i Jonsered som arbetarbarn i början av 1900-talet. Pris 50 kr.

Kontakta oss så skickar vi materialet. Du betalar via swish 123 662 13 95. Porto tillkommer.

Vårt arkiv

Vi har flera arkivskåp med dokument och handlingar som berör både de olika gårdarna i östra Partille, Jonsereds Fabriker och samhället. Vi har gått igenom allt material och håller på att upprätta ett digitalt register där det ska gå att söka kring ett visst ämne. Vi planerar att digitalisera delar av arkivet på sikt. I nuläget kan vi hjälpa till med att kopiera till usb-minne. Det går även att komma till oss och titta på materialet på plats.

En vanlig fråga är om det finns nedtecknat vem som bodde var i Jonsered. Någon sådan liggare finns tyvärr inte bevarad, alla som bodde i fabrikens fastigheter var skrivna på Jonsereds Fabriker och gatunamn kom sent. Det är en hemlighet som ”kassören” – mannen som skötte tilldelningen av bostäder –  tog med sig i graven…..